De toekomst van digitaal onderhandelen in Leiden
De digitalisering van het bestuursrecht in Leiden maakt minnelijke regelingen toegankelijker via portals zoals het Leiden Loket of MijnOverheid. Met E-herkenning onderhandelen partijen veilig online over bezwaren, gesteund door de Wet digitale overheid en lokale initiatieven van de gemeente Leiden.
Voordelen zijn traceerbaarheid, snelheid en lagere drempels voor Leids burgers en ondernemers. Voorbeelden: digitale schikkingen bij verkeersboetes in de binnenstad, parkeerovertredingen rond de Universiteit Leiden of subsidiegeschillen over culturele projecten, met elektronische handtekeningen.
Technische en juridische vereisten in Leiden
- Veilige authenticatie via DigiD of E-herkenning, gekoppeld aan Leidse systemen
- Audittrail voor alle communicatie in bestuurszaken
- Integratie met het Joint Information System (JIS) en het Leiden Loket
De gemeente Leiden investeert hierin om de Awb te moderniseren, met pilots in samenwerking met de rechtbank Den Haag die tot 40% tijdwinst opleveren bij lokale geschillen zoals bouwvergunningen of milieucontroles. Dit democratiseert toegang tot recht voor Leids inwoners en versterkt de lokale rechtsstaat.